Vraag en antwoord

Heeft u een administratieve vraag of een technische vraag? Kijk eerst of deze hieronder wordt vermeld.

Is dat niet het geval, bel dan met onze klantenservice via 085 – 130 48 29 of stuur uw vraag naar ons via vragen@inwarmte.nl.

Wij nemen uw vraag dan zo snel mogelijk in behandeling.

Administratieve vragen

Wat zijn de tarieven?
De tarieven vindt u op de tarievenpagina.
Wat betekenen de posten op mijn jaarnota?
De tarieven worden jaarlijks vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt. Hierbij een uitleg over de tarievenposten:
  • Warmte: de huur van de afleverset. De afleverset is de installatie die nodig is om het warme water vanuit het Warmte-Koude-Opslagsysteem veilig naar de binneninstallatie te brengen voor de ruimteverwarming en/of warm tapwater bereiding.
  • Warm tapwater comfort 10 l/min: de beschikbaarheid van 10 liter warm water per minuut. Dit houdt in dat er voldoende warm water zal zijn voor een regendouche of de mogelijkheid tot het gelijktijdig beschikbaar hebben van warm water in de keuken en de badkamer.
  • Warmtewisselaar: verwarmt het koude drinkwater dat naar de warmwaterkranen in keuken of badkamer stroomt. Dit gebeurt via een gescheiden systeem. Het drinkwater komt hierdoor niet in contact met het warme water uit het wko-systeem.
  • Meettarief: kosten voor het meten van uw warmteverbruik. Deze komt tot stand door met een geijkte meter de inflow en outflow van warmte te meten in uw woning. Het verschil hiertussen is de warmteafgifte die gemeten wordt in m³ (warm water) of GJ (warmte).
  • Koude: vastrecht voor het beschikbaar stellen van koeling.
Wat zijn de mogelijkheden van het klantenportaal?
In het klantenportaal kunt u uw persoonlijke gegevens aanpassen, uw verbruik inzien, facturen inzien en uw voorschotbedrag wijzigen.
Ik wil mijn voorschotbedrag of iets anders aanpassen. Hoe doe ik dat?
Via het klantenportaal kunt u eenvoudig uw voorschot aanpassen. Dit doet u via Mijn profiel. Vanaf het eerst volgende facturatie moment gaat het gekozen voorschotbedrag in werking. U kunt hiervoor uiteraard ook contact opnemen met onze medewerkers van de klantenservice via telefoonnummer 085 - 130 48 29.
Ik wil mijn betaalwijze aanpassen. Hoe doe ik dat?
Via het klantenportaal kunt u eenvoudig uw betaalwijze aanpassen. Dit doet u via Instellingen, Gegevens, Wijzigen. U heeft de mogelijkheid te betalen met automatische incasso of iDEAL. Als u kiest voor iDEAL ontvangt u maandelijks een e-mail met de factuur. U kunt het bedrag ook maandelijks naar ons overmaken.
Ik ben een nieuwe bewoner. Hoe kan ik mij aanmelden?
Bent u huurder of neemt u de woning over van VB&T? Dan ontvangt u van VB&T een verhuisformulier tijdens de sleuteloverdracht. Hierop kunt u uw meterstanden en uw basisgegevens invullen. Nadat wij het formulier hebben verwerkt ontvangt u een uitnodiging voor registratie in de klantenportal. Bent u de nieuwe eigenaar en neemt u de woning van een andere aanbieder over? Dan vragen wij u het aanmeldformulier op onze website in te vullen via de aanmeldpagina.
Ik ga binnenkort verhuizen. Wat moet ik regelen?
Bent u huurder en draagt u de woning over aan VB&T? Dan ontvangt u van VB&T een verhuisformulier tijdens de sleuteloverdracht. Hierop kunt u uw meterstanden en uw basisgegevens invullen. Nadat wij het formulier hebben verwerkt ontvangt u een uitnodiging voor registratie in de klantenportal. Heeft u de woning verkocht? Dan vragen wij u het verhuisformulier (samen met de nieuwe eigenaar) op onze website in te vullen via de verhuispagina.
Een familielid/bekende van mij is overleden. Wat moet ik regelen?
Onze medewerkers van de klantenservice helpen u graag via telefoonnummer 085 - 130 48 29.
  • Blijft de woning (voorlopig) binnen de familie? Dan kan de nieuwe eigenaar zich aanmelden via de pagina aanmelden.
  • Wordt de huur opgezegd of de woning verkocht? Dan kunt u het formulier invullen op de pagina verhuizen. Kies bij Wie vult dit formulier in? voor Ik vul het formulier in voor een overleden familielid/bekende.
Kan ik via een automatische incasso betalen?
Warm Hartje Eindhoven heeft het liefst dat u via een automatische incasso betaalt. Tijdens de eerste keer inloggen heeft u hier wel of niet voor gekozen. Als u deze voorkeur wilt aanpassen kan dat in ons klantenportaal via Instellingen, Gegevens, Wijzigen.
Wat is het privacybeleid van Warm Hartje Eindhoven?
Ons privacybeleid vindt u hier.
Wat zijn de aansluit-, leverings- en algemene voorwaarden?
Zie hiervoor de PDF documenten op onze pagina documenten.
Kan ik bij Warm Hartje Eindhoven ook een contract voor elektriciteit afsluiten?
Nee, helaas is dat niet mogelijk. Warm Hartje Eindhoven voorziet alleen in duurzame warmtelevering en niet in de levering van elektriciteit.
Wanneer kan ik de maandelijkse voorschotfactuur/incasso verwachten?
De voorschotfactuur ontvangt u uiterlijk de 8e van de maand in uw e-mail of (bij automatische incasso) via het klantenportaal. Wij incasseren maandelijks tussen de 10e en de 15e van de maand.
In het klantenportaal staat dat ik een factuur niet heb betaald. Dit klopt niet. Hoe zit dit?
In principe updaten wij iedere maandag de binnengekomen betalingen. Wij vragen dus even om uw geduld voordat de betaling zichtbaar is. Als u een herinneringsmail krijgt terwijl u de factuur al heeft voldaan, neem dan contact op met onze medewerkers van de klantenservice via telefoonnummer 085 - 130 48 29 of vragen@inwarmte.nl.
Hoe kan ik (financieel) duurzaam met mijn warmte installatie om gaan?
  • Iedere 2-3 uur kijkt het systeem of het moet verwarmen/verkoelen. Het duurt 8-10 uur voordat de ruimte temperatuur naar de gevraagde temperatuur kan worden aangepast. Als u van een lage temperatuur naar een hoge temperatuur wilt gaan kost dit extra vermogen. Daarom raden wij u aan om de thermostaat op een constante temperatuur te laten staan;
  • Probeer ramen en deuren niet onnodig open te laten om warmte/koude verlies te voorkomen;
  • De balansventilatie op een normale/lage stand zorgt voor een mindere toestroom van de koude/warme buitenlucht naar uw woning;
  • Het is belangrijk dat de vloerverwarming de warmte goed kwijt kan;
  • Ga spaarzaam om met tapwater.

Technische vragen

Wat moet ik doen bij een calamiteit of storing?

Bekijk hiervoor onze pagina calamiteiten en storingen. Bij een calamiteit kan je altijd direct telefonisch contact met ons opnemen via 085 - 130 48 29.

Zijn er nu (of binnenkort) werkzaamheden aan het systeem?

Bij gepland onderhoud of updates over storingen plaatsen wij een nieuwsbericht op de pagina voor calamiteiten en storingen.

Hoe kan ik mijn warmtemeter uitlezen?

Download hiervoor het document 'warmtemeter' op de downloadpagina.

Hoe zet ik de koeling aan?

De koeling gaat werken wanneer u de automatische regeling voor verwarmen / verkoelen inschakelt. Je stelt het programma AUTO in door de P-toets ingedrukt te houden totdat AUTO op het display verschijnt. De koeling start indien de ruimtetemperatuur de ondergrens van 23 °C heeft bereikt én minimaal 3 °C hoger is dan de gewenste temperatuur. Als de koeling gaat werken dan ziet u een sneeuwvlokje op het display. Na enige tijd zal de vloerverwarmingsverdeler 16-18 °C moeten zijn.

Calamiteiten en storingen

1.1 Er is een behoorlijke lekkage. Binnen enkele minuten is er een plas water of het water spuit uit een leiding, vloer of wand.
  • Ga voorzichtig te werk want het water kan heet zijn!
  • Sluit direct alle afsluiters (rood en blauw) onder de afleverset. 
          In de handleiding achter tabblad 3, hoofdstuk 3.5, kunt u lezen hoe u dit moet doen.

Neemt de lekkage niet aanzienlijk af?
Sluit de koudwatertoevoer bij de drinkwatermeter in uw woning. Deze drinkwatermeter bevindt zich waarschijnlijk in de meterkast of andere locatie verstrekt door de woningeigenaar/verkopende partij.

  • Kies optie A

 

Neemt de lekkage wel af?
Controleer of de lekkage uit de afleverset of achterste 5 aansluitleidingen komt. Is dit het geval:

  • Kies optie A

 

Komt/ontstaat de lekkage uit de voorste leidingen van de afleverset of ergens anders in uw woning?
Dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem in de binneninstallatie:

  • Kies optie D

 

Is de lekkage een gevolg van werkzaamheden uitgevoerd door/ namens uzelf zoals bijvoorbeeld boren/spijkeren in vloeren of wanden?
Dan is het hoogstwaarschijnlijk een probleem in debinneninstallatie:

  • Kies optie D

 

1.2 Er komt rook uit de afleverset en/of een sterke verbrande/ schroei geur.

Komt de rook en/of sterke brand/ schroeigeur uit de afleverset?

  • Kies optie A

 

Komt de rook en/of sterke brand/ schroeigeur uit de componenten onder of naast de afleverset of op een locatie ergens anders binnen uw woning?
Dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem in de binneninstallatie:

  • Kies optie D

 

1.3 Ontstaan er druppels uit de afleverset of achterste vijf aansluitleidingen? En kunt u deze druppels nog wel makkelijk met een doek of bakje opvangen?

Ontstaan deze druppels tijdens de warme zomermaanden en wordt uw woning gekoeld?
Dan is er hoogstwaarschijnlijk sprake van condenswater. Probeer schade door deze condensvorming te voorkomen door bijvoorbeeld een doek of een bakje te plaatsen. Blijft het druppelen gedurende een langere periode aanhouden, ook bij minder hoge buitentemperaturenof wanneer uw woning niet gekoeld wordt?

  • Kies optie A (niet urgent)

 

Ontstaan deze druppels/kleine lekkage in andere dan bovengenoemde situaties?

  • Kies optie A (niet urgent)

 

 

1.4 Er ontstaan druppels of er is een geringe lekkage onder de voorste leidingen van de afleverset (binneninstallatie) of ergens anders in de woning?

Er is hoogstwaarschijnlijk een probleem in de binneninstallatie

  • Kies optie D
1.5 Er klinkt een borrelend geluid uit de verdeler vloerverwarming (zie afbeelding 1.a achter tabblad 3).

U moet de binneninstallatie waarschijnlijk ontluchten:

  • Kies optie D
1.6 In de buurt van de afleverset klinkt een vreemd (extreem) geluid.

Probeer er achter te komen waar het geluid vandaan komt.
In veel gevallen is namelijk de ventilatie unit geplaatst naast onze afleverset. De kans dat een ventilatie unit opeens geluidsklachten geeft is groter dan dat dit door onze afleverset gebeurd.
Ook kan het zijn dat de CV-pomp onder de afleverset (zie afbeelding 1.a, achter tabblad 3) geluidsklachten gaat veroorzaken.

Wordt de geluidsklacht inderdaad veroorzaakt door de ventilatie-unit, CV-pomp of iets anders naast de afleverset?

  • Kies optie D
1.7 De afleverset zelf maakt een (extreem) geluid.

Het is gebruikelijk dat de afleverset een sissend geluid maakt. Het doorstromende water veroorzaakt dit geluid.

Wordt het geluid ineens veel harder?

  • Kies optie A (niet urgent)

Is het geluid zo luid dat het overlast veroorzaakt voor u en uw omgeving?
U kunt er bijvoorbeeld niet meer van slapen of uw buren horen het?

  • Kies optie A (niet urgent)
1.8 Er is geen warm water en ook geen koud drinkwater

Er is hoogstwaarschijnlijk een probleem met de drinkwaterlevering.
Vraag of uw buren ook een vergelijkbaar probleem hebben.

  • Kies optie D
1.9 Er is geen/weinig warm water maar wel koud drinkwater.

Controleer of de twee kranen (witte en koperkleurige zoals zichtbaar op afbeelding) volledig geopend zijn (linksom draaien).

Geen resultaat?

  • Kies optie A (niet urgent)
1.10 Het warme water wordt niet echt warm.

Controleer meerdere tappunten zoals de douche/badkraan maar ook de keukenkraan. De thermosstatische bad- of douchekraan kan het probleem veroorzaken.

Is het probleem niet aanwezig op alle tappunten?
Dan is er hoogstwaarschijnlijk een probleem in de binneninstallatie

  • Kies optie D

Indien bovenstaande niet van toepassing: Vraag of uw buren ook een vergelijkbaar probleem hebben.

Is dit het geval?
Dan is er mogelijk sprake van een tijdelijke storing / beperking in de levering en lost het probleem zich vanzelf binnen een aantal uur op.
Is het probleem niet binnen een aantal uren vanzelf opgelost?

  • Kies optie A (Niet Urgent)
1.11 Er klinkt een klap of bonk bij het dichtdoen van een warmwaterkraan.

De binneninstallatie veroorzaakt dit probleem.

  • Kies optie D
1.12 Het wordt niet warm en/of niet koel in mijn woning

Vraag of uw buren een vergelijkbaarprobleem hebben.

 

Is dit het geval?

    • Dan is er mogelijk sprake van een tijdelijke storing / beperking in de levering.

      • Controleer of alle afsluiters onder de afleverset geopend zijn. In de handleiding achter tabblad 3, hoofdstuk 3.5, kunt u lezen hoe u dit moet doen.
      • Controleer op de verbruiksmeter of er een volumestroom aanwezig is en controleer de aanvoertemperatuur (deze dient bij warmtelevering > 30oC te zijn). In de handleiding achter tabblad 3, hoofdstuk 4.1, kunt u lezen hoe u dit kunt controleren. Raadpleeg de aansluitvoorwaarden achter tabblad 5 om te kunnen bepalen of er warmte of koude geleverd moet worden en welke temperaturen ongeveer geleverd zouden moeten worden.

 

Heeft u met bovenstaande controles geen vreemde zaken geconstateerd?
Dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de binneninstallatie.

  • Kies optie D

 

In alle andere gevallen:

  • Kies optie A (Niet Urgent)
1.13 Er zijn problemen met het regelen van de temperatuur in (vertrekken van) mijn woning.

De binneninstallatie veroorzaakt dit probleem

  • Kies optie D
1.14 Er zijn koude stromingen en/of tochtverschijnselen in mijn woning.

De binneninstallatie veroorzaakt dit probleem

  • Kies optie D

 

Zie pagina calamiteiten en storingen voor uitleg optie A, b, c en d